Zuid-Hollands Landschap

Back-end dashboard, Desktop and mobile platform, Digital, E-commerce

Het Zuid-Hollands Landschap (ZHL) is een non-gouvernementele organisatie met één not-for-profit doel: de bescherming en het behoud van het natuurlijke landschap in de provincie Zuid-Holland. De stichting moet het qua financiering volledig hebben van donaties. Hiermee koopt ZHL land aan en maakt er natuurgebied van. Deze gronden worden onderhouden en voor het publiek opengesteld.

Intro

Ons zusterbedrijf WADM (bureau van ZHL) kwam met een vernieuwend concept om donateurs te werven: Online vierkante meters natuurgebied steunen. Op een website een vakje aanklikken en daaraan een betaling koppelen was natuurlijk al lang gedaan. Maar dít idee ging verder. Veel verder. Het idee was om online vierkante meters te selecteren, voor een jaar te claimen en te betalen - in real-time, rechtstreeks in Google Maps, en in de daadwerkelijke natuurgebieden van ZHL.

Define

Onze grootste uitdaging was om alle 109 natuurgebieden om te zetten naar een klikbaar raster binnen Google Maps. Hiervoor hebben we eerst een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd met als uitgangspunten; snelheid en usability. Bestaande geo-technieken zijn doorgelicht om de geografische posities van de contourlijnen zo exact mogelijk weer te geven. Diverse gridvormen werden getest; zeshoeken, vierkanten, rechthoeken. De 54 miljoen m2 (zo’n 6600 voetbalvelden) natuurgebied moest zo optimaal mogelijk bedekt worden.

Code

Na ons vooronderzoek hebben we een desktop- en mobiel platform met een real-time reserveringssysteem geprogrammeerd. Voor contentmanagement is gekozen voor Wordpress CMS. De bezoeker kan zijn gewenste ZHL gebied vinden op basis van postcode of de locatie-zoekmachine, om vervolgens vierkante meters te klikken. Het keuzeproces wordt afgerond met een beveiligd online betaalsysteem en orderafhandeling dat gebruik maakt van adresvalidatie via PostNL. Daarna ontvangt de donateur een e-mailbevestiging met daarin een link naar zijn of haar persoonlijke pagina die het gekozen gebied toont dat wordt beschermd. Deze pagina is zo gemaakt dat je ‘m eenvoudig kunt ’sharen’ op Facebook en Twitter, om organische exposure te realiseren.

Repeat

Naast het gebruikersplatform is er ook voor ZHL een dashboard ontwikkeld waar men de statistieken en order-statussen kan monitoren en beheren. Beide platformen werd 1 maand intensief door diverse partijen getest. Na live gang hebben we user-behavior-monitoring via Hotjar uitgevoerd en meerdere conversie-aanpassingen verricht.

Vraag je je af of deze aanpak ook voor jou werkt?

Wij zijn in staat om je bedrijf of merk digitaal te verbeteren. Met interfacing zoals het bedoeld is. En met de wijze waarop we programmeren, zetten we die interfaces om naar interactie. Kijk maar naar bovenstaande case. Weten of we 'jouw case kunnen kraken'? Neem contact op met Arno: